Етапи створення ОСББ

1. Закон України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» №2866-14, редакція від 01.07.2015р.

2. Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» №417-19 від 14.05.2015р.

3. Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004р. №1952-ІV.

І. СТВОРЕННЯ ІНІЦІАТИВНОЇ ГРУПИ

Мінімальна чисельність – три власники квартир або нежитлових приміщень. До складу ініціативної групи можуть входити  тільки лише власники квартир або нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку. Орендарі, квартиронаймачі не можуть бути ініціаторами створення ОСББ, за винятком, якщо орендодавець видав відповідне доручення.

Мета групи: скликання установчих зборів, підготовка роз’яснювальної роботи, підготовка проектів документів для розгляду на установчих зборів, запит у Держреєстр прав.

ІІ. ФОРМУВАННЯ РЕЄСТРУ СПІВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ

Без наявності даних ініціативна група не зможе у законний спосіб організувати проведення установчих зборів: відомості про всіх власників багатоквартирного будинку, документ із зазначенням загальної житлової площі кожного власника квартири.

ІІІ. СКЛИКАННЯ УСТАНОВЧИХ ЗБОРІВ

Ініціативна група зобов’язана проінформувати кожного співвласника багатоквартирного будинку про дату проведення установчих зборів не пізніше ніж за 14 календарних днів до визначеної дати. Повідомлення має бути оформлене письмовій формі. Згідно законодавства передбачено два способи передання повідомлення: вручити «у руки» під розпис» або відправити рекомендованим листом.

ІV. ПІДГОТОВКА СТАТУТУ

Статут у двох примірниках підписує Голова установчих зборів або вповноважена зборами особа. Підпис на Статуті необхідно завірити нотаріально. На сьогодні чинний Типовий Статут, затверджений наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 27.08.2003р. №141, в якому відповідно до «Прикінцеві положення» суперечать Закону України №417, який вступить в силу з 01.07.2016р. Рекомендується розробити новий Статут.

V. ПРОВЕДЕННЯ УСТАНОВЧИХ ЗБОРІВ

Установчі збори розпочинаються з обранням Голови зборів, секретаря зборів та   лічильної комісії. Заздалегіть провести обрахунок голосів пропорційно до загальної площі квартири чи нежитлового приміщення співвласника в загальній площі квартир і нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

ПРИКЛАД: У будинку 120 квартир і нежитлових приміщень, загальна площа яких

становить 5000 кв.м. Громадянину А. належить квартира Б, площею 100 кв.м.

Частка площі квартири громадянина А. у загальній площі квартир і нежитлових приміщень становить: 100 кв.м./5000 кв.м.*100% = 2%.         

VI. ПИСЬМОВЕ ОПИТУВАННЯ

Якщо рішення про створення ОСББ під час голосування на установчих зборів не набрало достатньої кількості голосів «за» або «проти», то згідно Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків» №2866 передбачено новий         механізм – проведення письмового опитування співвласників, які не голосували на установчих зборів. Таке опитування може бути проведено не пізніше ніж за 15 календарних днів з моменту проведення установчих зборів. Письмове опитування проводиться ініціативною групою.

VIІ. ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ

процедура державної реєстрації ОСББ є аналогічною державній реєстрації юридичних осіб. Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», для проведення реєстрації ОСББ як юридичної особи вповноваженій установчими зборами особі необхідно подати державному реєстраторі такі документи:

- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи відповідної форми;

- два примірники Статуту ОСББ;

- примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про створення ОСББ і затвердження його Статутом. Цим документом є протокол установчих зборів.

Адреса Кузнецовського управління юстиції Рівненської області:

майдан Незалежності, 4 (приміщення Укрпошти, вхід із заднього двору) конт.тел.: (03636) 2-14-89

VII. ТЕХНІЧНА ДОКУМЕНТАЦІЯ БУДИНКУ

Колишній балансоутримувач (КМКП) протягом 3 місяців після державної реєстрації ОСББ повинен передати примірник технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок:

-  підстава прийнята будинку до експлуатації;

-  технічний паспорт;

-  плани інженерних мереж.

Якщо така документація відсутня, то колишній балансоутримувач протягом півроку після державної реєстрації ОСББ відновлює її за ВЛАСНИЙ РАХУНОК!

 


Корисні посилання

 

Інвентаризаційні характеристики житлових будинків ЖЕД № 1-4

Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань

Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні

Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку 

Закон України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку

Новий закон про ОСББ: що зміниться? (Інфографіка)

ЕНЕРГОЕФЕКТИВНИЙ БУДИНОК КРОК ЗА КРОКОМ» КНИГА 2. «КРОК ДРУГИЙ: ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ОСББ

ОБ'ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ

ОБ'ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ: СТВОРЕННЯ ТА ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ

ТИПОВИЙ СТАТУТ об'єднання співвласників багатоквартирного будинку

Про затвердження Порядку зберігання протоколів зборів співвласників багатоквартирного будинку та розміщення інформації про рішення, прийняті такими зборами № 109 редакція від 24.02.2016

 

 Кроки ОСББ  на реалізацію заходів, передбачених міською програмою підтримки  створення  об’єднань співвласників  багатоквартирних будинків у  м. Кузнецовськ  до 2020 року, затвердженої рішенням міської ради від 30.12.2014 № 1805(зі змінами):

 

Крок 1. ОСББ повинно підготувати та направити лист на ім’я міського голови щодо виділення коштів із додатками:

Заявка  в 1 примірнику;

Кошториси на виконання робіт та розрахунки в 3 примірниках (кошториси та розрахунки до них підписуються головами ОСББ та засвідчуються печатками. Подаються в 3-ьох екземплярах. Затверджує кошториси міський голова після того, як начальник відділу комунальної власності перевірив та засвідчив своїм підписом).

Контактні телефонивідділу комунальної власності

Савченко Ірина Іванівна – 2-46-64

Як тільки ОСББ отримає затверджені кошториси, які має надати відділ комунальної власності виконавчого комітету Кузнецовської міської ради, переходимо до Кроку 2.

 

Крок 2. ОСББ повинно підготувати та направити лист на ім’я міського голови щодо засвідчення реєстраційної картки розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) із додатками:

- реєстраційна картка розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів)  в 3 примірниках;

- копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців в 1 примірнику;

- копія Статуту в 1 примірнику (копію належним чином зареєстрованого (затвердженого) установчого документа, засвідчену органом, який здійснив реєстрацію, або у нотаріальному порядку). Даний документ буде передано в територіальний орган казначейства з супровідним листом виконавчого комітету Кузнецовської міської ради.

Як тільки ОСББ отримає реєстраційну картку розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) та реєстри змін до розподілу показників зведеного кошторису на 2016 рік, які має надати відділ бухгалтерського обліку та звітності виконавчого комітету Кузнецовської міської ради, переходимо до Кроку 3.

Контактні телефони відділу бухгалтерського обліку та звітності

 Шумра Альона Олексіївна – 2-18-81

Крок 3. ОСББ повинно підготувати та подати на погодження міському голові довідки про зміни до плану використання бюджетних коштів на 2016 рік та довідку про зміни до помісячного плану використання бюджетних коштів на 2016 рік  )  в 3 примірниках:

Один примірник подається в відділ бухгалтерського обліку та звітності виконавчого комітету Кузнецовської міської ради;

Другий примірник подається в територіальні органи казначейства;

Третій примірник буде екземпляром ОСББ.

Крок 4. ОСББ повинно звернутись в територіальні органи казначейства для відкриття рахунку. Керуватись при відкритті рахунку необхідно наказом Міністерства фінансівУкраїни «Про затвердження ПОРЯДКУ відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України» від 22.06.2012 № 758 та наказом Міністерства фінансівУкраїни «Про затвердження ПОРЯДКУ формування Єдиного реєстру розпорядників бюджетних  коштів та одержувачів бюджетних коштів» від 22.12.2011 № 1691.

Повна назва  територіального органу казначейства та адреса:

Управління Державної казначейської служби України у м.Кузнецовську Рівненської області/ м-н Будівельників, 2 (3 поверх направо)/ контактні телефони

Бухгалтерія (відкриття рахунків/подача звітів):

Малюк Інна Віталіївна- 2-24-33

Відділ надходжень та видатків (пакет фінансових та платіжних документів для проведення оплати) :

Коробка Ірина Володимирівна- 3-11-83

Комп’ютерний (забезпечення програмного продукту, консультації):

Петрук Дмитро Олександрович 3-19-77

Крок 5. ОСББ заключає договори з підрядником. Сума договору не може бути більшою ніж сума коштів, яка виділена із місцевого бюджету. Договір реєструється в територіальних органах казначейства протягом 7 робочих днів з моменту підписання шляхом подання реєстру зобов’язань в 2 примірниках.

Після надання послуг/виконання робіт підписаний акт виконаних робіт реєструється в територіальних органах казначейства протягом 7 робочих днів з моменту підписання шляхом подання реєстру фінансових зобов’язань в 3 примірниках та здійснюється оплата за надані послуги/виконані роботи на підставі платіжного доручення (в 2 примірниках).

Крок 6. ОСББ подає до територіального органу казначейства:

Щомісяця до 10 числа

 "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами" (форма N 7д, N 7м) (додаток 10 до Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів) в 3 примірниках.

Щокварталу до 7 числа

"Звіт про надходження та використання коштів загального фонду" (форма N 2д, N 2м) (додаток 4 до Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів ) в 3 примірниках;

 "Звіт про заборгованість за бюджетними коштами" (форма N 7д, N 7м) (додаток 10 до Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів) в 3 примірниках.

Крок 7. Відповідно до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 р. № 183-VIII розпорядники, одержувачі бюджетних коштів (ОСББ), органи Пенсійного фонду, комунальні державні підприємства, а також фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування зобов’язані оприлюднювати на єдиному веб-порталі використання публічних коштів (http://e-data.gov.ua) інформацію про використання коштів.

Перелік інформації, який підлягає розміщенню на веб-порталі згідно із законом.

Інформація про кошти державного та місцевого бюджетів:

обсяги бюджетних призначень обсяги видатків та наданих бюджетних кредитів;

інформація про укладені договори (вартість, ціна, кількість, обсяг платежів, строк дії тощо);

 інформація про стан виконання договорів (предмет, виконавець, вартість, ціна, обсяг платежів тощо);

Подробиці:https://buhgalter.com.ua/articles/obig-informatsii-u-publichniy-sferi/portal-ye-data-reyestruyemosya-ta-pratsyuyemo/

Усі необхідні бланки розміщені на Сайті для бухгалтерів бюджетних установ в рубриці БЛАНКИ.

Таблиця необхідних кодів

Шифр Код Назва
Код бюджету 56 107 00000 Бюджет м.Кузнецовськ
Вид бюджету 2 місцевий
Тип бюджета 2 Міський 004
Код одержувача * *Даний п’ятизначний код зазначений внизу реєстраційної картки розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) 
Код відомчої класифікації 03 Державна адміністрація,виконавчі органи місцевих рад
КТКВК (Код та назва програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів (код та назва Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів / Тимчасової класифікації видатків та кредитування для бюджетів місцевого самоврядування, які не застосовують програмно-цільового методу)* 100208 Видатки на впровадження засобів обліку витрат та регулювання споживання води та теплової енергії 
КЕКВ (код економічної класифікації бюджету) 2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)
КОПФГ Організаційно- правова форма * Дані зазначені у ваших установчих документах
Назва фонду 01 Загальний фонд
Рівень мережі 2 обласний
Рівень розпорядника коштів 9 Одержувач бюджетних коштів
Код УДКСУ 1752 УДКСУ у м.Кузнецовську Рівненської області
Код за ЄДРПОУ 37888148 УДКСУ у м.Кузнецовську Рівненської області
МФО банку 833017 ГУДКСУ у Рівненській області
Код за ЄДРПОУ головного розпорядника 03315879 Виконавчий комітет Кузнецовської міської ради

Довідка про зміну до плану використання бюджетних коштів

Реєстраційна картка розпорядника бюджетних коштів

Шаблон листа

Шаблон листа (реєстраційна картка)

 

До Кроку4.  Для відкриття реєстраційних рахунків до територіального органу казначейства подають слідуючі документи:

  1. Заяву про відкриття рахунку Форма заяви є регламентованою та визначена в додатку 6 до Порядку № 758.
  2. Картку зі зразками підписів і відбитком печатки.Форма картки наведена в додатку 7 порядку Для відкриття рахунку оформлюються два ідентичні примірники картки. Картки посвідчуються нотаріально. Разом із карткою подається супровідний лист за підписом особи, яка згідно з цією карткою має право першого підпису (зразок додається).
  3. Крім того разом з карткою подаються копії сторінок паспорта осіб, які зазначені в картці, Копії містять фото, прізвище, дату народження, інформацію про дату видачі та орган, що видав його, місце реєстрації особи.
  4. Копії документу про присвоєння особам ідентифікайного номера.

Копії документів засвідчуються підписами їх власників та відповідальна особа робить запис «Згідно з оригіналом» , розшифровує посаду, підпис, ініціали, прізвище та дату засвідчення копії.

  1. Копії документів, що посвідчують повноваження зазначених у картці осіб. У Вашому випадку це протокол зборів співвласників про призначення голови правління. Копії цих документів засвідчуються підписом посадової особи, яка підтверджує відповідність копії оригіналу. Робиться напис «Згідно з оригіналом», ставиться дата, посада, підпис, прізвище та ініціали і завіряється печаткою установи.
  2. Копію довідки про включення одержувача бюджетних коштів до Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів (Дану довідку Вам буде передано через головного бухгалтера виконавчого комітету після виконання Кроку 2).

Між казначейством та ОСББ підписується договір про здійснення розрахунково-касового обслуговування. Договір складається за встановленою формою (додаток 1 Порядку) і містить предмет договору, права і обов’язки сторін, порядок розв’язування спорів, строки дії договору, порядок його зміни і припинення, інші умови.

Орган казначейства, після відкриття рахунку отримує від органу Державної фіскальної служби повідомлення про взяття рахунку на облік. Після цього протягом трьох робочих днів з дня отримання повідомлення орган казначейства надає клієнту повідомлення про відкриття рахунку (додаток 10 Порядку). Після отримання повідомлення клієнт зобов’язаний подати перелік рахунків, якими можуть розпоряджатися зазначені в картці із зразками підписів особи.  Форма наведена в додатку 8 Порядку ( зразок додається).

 

До Кроку 5. Після відкриття рахунків в територіальному органі казначейства, та заключенні договору «Про здійснення розрахунково-касового обслуговування» ОСББ повинно звернутись до Управління Казначейства з носієм інформації (флешка)  для отримання програмного забезпечення,  яке використовується в процесі реєстрації зобов’язань та платіжних документів. За програмним забезпеченням та за консультацією по його встановленню і експлуатації звертатись до головного спеціаліста інформаційних технологій УДКСУ у м.Кузнецовську Рівненської області – Петрука Дмитра Олександровича . (тел.3-19-77) .

Орган Казначейства при здійсненні видатків шляхом проведення платежів з рахунків одержувача бюджетних коштів (ОСББ) надає ОСББ виписки з рахунка про здійснені операції за результатами попереднього операційного дня з відміткою у вигляді відбитка штампа встановленого зразка та підписом казначея.

 Основними законодавчими та нормативно - правовими актами, що регулюють казначейське обслуговування, з якими Вам необхідно ознайомитись є:

  • Бюджетний кодекс;
  • Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Міністерства фінансів від 02.03.2012р. №309,
  • Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів затверджений наказом Міністерством фінансів від 23.08312р. №938,
  • Наказ МФУ №57 від 28.01.2002 «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету»;
  • Наказ ДКСУ №116 від 15.04.2016 «Методичні рекомендації щодо переліку підтвердних документів, для реєстрації бюджетних зобов’язань, бюджетгих фінансових зобов’язань та проведення платежів;

 Всі учасники бюджетного процесу повинні дотримуватись цих порядків при обслуговуванні в Управлінні Казначейства.

      Що таке бюджетні зобов’язання, та бюджетні фінансові зобов’язання?

бюджетне зобов'язання- будь-яке здійснене відповідно до бюджетногоасигнування розміщення замовлення, укладення договору щодо придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягомбюджетногоперіоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому. Тобто бюджетне зобов’язання реєструється в Казначействі відповідно до укладеного договору між вами та підприємством яке надає послуги чи товари. Зобов’язання реєструються по реєстру бюджетних зобов’язань, який ви будете набиратися в програмі яку ми вам надамо, де будуть зазначатися дата договору, сума договору, та строк його дії. Термін дії договору при реєстрації повинен бути в межах бюджетного періоду (тобто рік). Бюджетне фінансове зобов’язання – це  зобов'язання сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення,відповідно до укладеного договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду. По одному договору можуть виникати декілька фінансових зобов’язань. Підтвердним документом щодо фінансового зобов’язання може бути накладна, акт викононих робіт, акт надання послуг. Як договори , так і підтвердні документи по фінансових зобо’язаннях мають бути зареєстровані в Казначействі притягом 7 робочих днів. Тобто якщо договір чи накладна (акт) від 12 вересня, останнім днем реєстрації в Казначействі буде 20 вересня.  Якщо документи будуть подані пізніше, вони повертаються одержувачу без виконання, та оформляється попередження «Про не належне виконання бюджетного законодавства», відповідно до чинних норм та порядків.

Всі дані вносяться в програмі, яку надає Управління Казначейства для встановлення на Вашому комп’ютері. Реєстри та платіжні доручення видруковуютья з програми та записуються на флеш носій і подаютья до Управління Казначейства в паперовому та електронному вигляді. Реєстр бюджетних зобов’язань (де містяться відомості про договір) подається в 2 екземплярах. Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань подається в 3-х екземлярах.

На 1 примірнику фінансових зобов’язань працівник Управління Казначейста ставить печатку і підпис, після чого одержувач бюджетних коштів з цим реєстром йде  до головного бухгалтера Виконавчого комітету для підпису, після підписання в Виконавчому комітеті до 15:00 год., цей реєстр потрібно віднести в Фінансове управління для того що виділили кошти для проплати платіжних доручень. Платіжні доручення подані до казначейства протягом операційного дня оплачуються на наступний день.

До Кроку6. Подача звітності до територіального органу казначейства

Необхідно буде подавати звіти про використані кошти місцевого бюджету відповідно до Порядку, затвердженого наказом МФУ № 44 від 24.01.2012р. із змінами від 02.06.2016 року.

Подання місячної та квартальної звітності супроводжується листом, в якому зазначаються перелік форм звітності, що подаються, та їх обсяг (кількість аркушів за кожною формою).

Звітність також подається головним розпорядникам, яким за такими функціями встановлені бюджетні призначення відповідно до рішення про місцевий бюджет. Уся звітність перед подачею головному розпоряднику буде засвідчуватись підписом та штампом органу казначейства.

Склад місячної звітності – форма 7м (додаток 10 Порядку ) «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами», де ви відображаєте кредиторську заборгованість за несплаченими зареєстрованими у нас фінансовими зобов’язаннями.

Квартальна та річна складається з форми 2м «Звіт про надходження та про використання коштів загального фонду» та 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами».

Заява про відкриття рахунків

Картка із зразками підписів та відбитка печатки

Перелік рахунків

Реєстр бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів

Звіт про надходження та використання коштів загального фонду

Звіт про заборгованістьза бюджетними коштами

Як засвідчуюються копії документів

Фірмовий бланк

Фірмовий бланк

Інструкція по набору документів

Список зареєстрованих ОСББ у місті

Інформаційні матеріали для голів ОСББ в журналі «Вісник ОСББ

Щодо послуги з утримання багатоквартирним будинком та соціального захисту громадян при оплаті цієї послуги

 

У зв’язку із зверненнями підприємств галузі, ОСББ, органів місцевого самоврядування щодо застосування положень законодавства в частині оплати послуг з управління багатоквартирним будинком (відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком - в будинках ОСББ) Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України роз'яснює.


Чинною редакцією Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (статтею 13) передбачено:

послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж,утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо),

послугу з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо).

Ці послуги є окремими житлово-комунальними послугами як за функціональним призначенням, так і за порядком затвердження цін/тарифів.

Тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються виконавцями цих послуг відповідно до вимог Порядку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від  01.06.2011 №869, та підлягають обов ’язковому встановленню  органами місцевого самоврядування

На відміну від тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, ціни па послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Пільги та субсидії на оплату послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надаються з урахуванням встановленого органом місцевого самоврядування тарифу та соціальної норми житла, встановленої постановою Кабінету Міністрів України віл 6 серпня 2014 р, №409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування».

Надання пільг та субсидій на оплату послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо), визначеної у ст. 13 зазначеного Закону, законодавчими актами не передбачено.

01.07.2015 набрав чинності Закон України від 14 травня 2015 року № 417 VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі - Закон № 417).

Згідно із положеннями Закону №417 передбачено перехідні умови від надання послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

Виходячи з вимог Закону №417 призначення управителя багатоквартирного будинку здійснюється:

1) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку - шляхом визначення відповідної форми управління багатоквартирним будинком;

2) за результатами конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку.

За таких умов, ціна на послугу з управління багатоквартирним будинком;

1) визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем (коли співвласники самостійно приймають рішення про форму управління та функції з управління багатоквартирним будинком передають управителю);

2) визначається за результатами конкурсу з призначення управителя - на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.

Відповідно до статті 11 Закону №417 управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам  типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем.

Ціна на послугу є істотною умовою договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Таким чином, Закон №417 не передбачає надання управителем багатоквартирного будинку послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, визначеної Законом України «Про житлово-комунальні послуги», натомість передбачає падання послуги з управління багатоквартирним будинком.

У розумінні статті 1 Закону № 417 управитель багатоквартирного будинку - це фізична особа - підприємець або юридична особа - суб’єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

З метою забезпечення соціального захисту громадян при оплаті ними послуги з управління багатоквартирними будинками (послуги, що надаватиметься управителем відповідно до положень вищезазначеного Закону № 417), а також відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком - в будинках ОСББ Кабінетом Міністрів України прийнято постанови:

- від 27.04.2016 № 317 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2014 р. № 409 та №319 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», якими, зокрема, доповнено перелік житлово-комунальних послуг, на які надаються, населенню субсидії, послугою з управління  багатоквартирними будинками;

- від 28.12.2016 № 1022 «Про затвердження Порядку визначення граничного розміру витрат на оплату послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, виходячи з якого надаються субсидії населенню», якою визначено механізм розрахунку граничного розміру витрат на оплату послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, виходячи з якого надаються субсидії населенню для відшкодування таких витрат.

Однак практична реалізація цих нормативно-правових актів вимагає внесення змін до бюджетного законодавства, а також нормативно-правових актів, що регулюють питання перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання субсидій населенню.

Так, згідно із статтею 102 Бюджетного кодексу України та згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовід ведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот. Тобто, вказані законодавчі акти не передбачають поняття «управління багатоквартирними будинками».

Під час опрацювання проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо пільг окремим категоріям громадян)» Мінрегіон надав Міністерству фінансів (головному розробнику законопроекту) пропозиції стосовно необхідності внесення змін до частини третьої статті 102 Бюджетного кодексу України в частині доповнення слів «квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій)» словами «управління багатоквартирним будинком».

Наразі зазначений законопроект внесено Міністерством фінансів на розгляд Урядові.

При цьому питання щодо надання пільг на оплату послуги з управління багатоквартирними будинками (пільг для відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком — для мешканців будинків, у яких, утворено ОСББ), може бути вирішеним лише після внесення змін до низки законів України, якими визначаються пільги на оплату житлово-комунальних послуг.

Відповідно до статті 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних та критерії їх надання.

У зв’язку з цим Мінрегіоном спільно з Міністерством фінансів та Міністерством соціальної політики опрацьовуються можливі шляхи врегулювання цього питання.

Водночас звертаємо увагу, що на сьогодні залишається чинною постанова Кабінету Міністрів України від 13.11.2013 № 860 «Про надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи)».

Згідно з положеннями цієї постанови Кабінету Міністрів України для надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи), застосовується розмір внесків, що спрямовуються на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири), визначений загальними зборами об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельного кооперативу), але не більше найвищого тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування для будинків такої самої поверховості, а у разі їх відсутності - не більше найвищого тарифу на такі послуги, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування.